Nedeľa po Vstúpení – daná mi je všetka moc
Written by radovan on máj 30, 2025 in - No Comments
Nedeľa po Vstúpení – 1.6.2025
„… daná mi je všetka moc…“
Milosť vám a pokoj od Boha, nášho Otca a od Pána neba i zeme, Ježiša Krista! Amen.
Matúš 28,16-20
Potom jedenásti učeníci šli do Galiley na vrch, kam im rozkázal Ježiš a keď Ho uzreli, poklonili sa Mu, niektorí však pochybovali. Ježiš pristúpil k nim a povedal im: daná je mi všetka moc na nebi a na zemi. Choďte teda, čiňte mi učeníkmi všetky národy, krstiac ich v meno Otca i Syna i Ducha Svätého a učiac ich zachovávať všetko, čokoľvek som vám prikázal. Ajhľa ja som s vami po všetky dni, až do konca sveta. Amen.
Bratia a sestry v Kristovi Ježišovi!
Aj keď je dnes už po sviatku Vstúpenia Ježiša Krista na nebo, ktorý sme slávili vo štvrtok tohto týždňa, predsa len nemôžeme obísť tak známy biblický text, ako je tento. Tvorí záver Matúšovho evanjelia, no zároveň je otvorený, aby zasiahol aj nás, aby sa dotkol sŕdc nás, ľudí 21. storočia. Náš cirkevný rok, ktorý opisuje život a dielo Pána Ježiša prešiel vianočným aj veľkonočným kruhom. Prežili sme s Pánom narodenie, smrť i vzkriesenie a teraz sa z Jeruzalema spoločne vyberieme do Galiley, lebo tam idú učeníci podľa Ježišovho rozkazu. Pán Ježiš tu začal svoju životnú cestu, tu vyučoval svojich učeníkov, tu ich prvýkrát vyslal do sveta, tu robil zázraky a predpovedal udalosti, ktoré neskôr nasledovali. Teda tam, kde Pán začínal, tam sa mal uskutočniť aj koniec Jeho pozemského života, Jeho pozemskej poníženosti.
Učeníci sú s Majstrom naposledy vo fyzickom slova zmysle. Je to nezabudnuteľný okamih. Ako keď sa lúčime s niekým, koho milujeme a vieme, že ho veľmi dlho neuvidíme. Už veľakrát boli takto so svojím Pánom spolu, ale tentokrát je to iné. Ježiš už nepatrí do tohto sveta. Už odchádza k svojmu Otcovi. Tam, kde je Jeho skutočný domov. Už nepatrí časnosti, ale večnosti. Už tu nestojí ani ako malé dieťatko, ani ako porazený trpiaci človek. Teraz tu stojí ako Víťaz, ako Mesiáš, a to v sláve a lesku, v nadpozemskej nádhere. Svoje terajšie postavenie hodnotí slovami: daná mi je všetka moc na nebi i na zemi. To nie je len fráza, len zopár bezcenných slov. Táto veta vyjadruje skutočnosť: víťazstvo je vydobyté a vykúpenie dokonané. A Ježiš tu stojí ako slávny Kráľ a Pán všetkého.
Ježiš má moc! Nie je to však moc, akú pozná tento svet. Moc sveta je navonok zameraná sila, je to úspech, triumf, rozvinutie sily bez ohľadu na okolnosti či výsledky. Všemohúca moc Vzkrieseného je celkom iná. Aký je teda rozdiel medzi svetskou mocou a mocou Ježiša Krista?
Svetská moc pochádza od diabla. Aký je diabol, taká je aj moc tohto sveta. Diabol je veľkým Božím nepriateľom, je bohom tohto sveta a kniežaťom tohto veku. Tento pán sveta stál oproti Kristovi ako úhlavný nepriateľ. Ježiš ho bral veľmi vážne. Veľmi dobre vedel, že diabol chce Boha pozbaviť trónu. Ale vedel aj to, že táto moc diabla bude určite premožená a zničená. Boh a satan sú dvaja nezmieriteľní protivníci stojaci proti sebe. Medzi nimi niet vzťahu ani dohody! Diabol nie je Božou opicou, škriatkom, Božím nástrojom, podriadeným úradníkom na dvore Božom, ako to opisuje Goethe vo svojej hre. Nie! Diabol je najhorším vzbúrencom a povstalcom proti Bohu! Tento diabol a s ním tento svet stoja aj dnes oproti Pánovi a kričia: „nám je daná všetka moc, my sa nikomu nebudeme klaňať, my nikoho nepotrebujeme a už tobôž nie Boha. Kto sa nám nepokloní, ten bude zničený!“ Táto moc však bude ešte rásť a mocnosti diabla budú na ľudí ešte viac naliehať a zvádzať ich na svoju stranu.
Oproti tomuto svetu a diablovi stojí Kristus a volá: daná mi je všetka moc… Táto moc je celkom iná. Je iná preto, lebo Boh a všetko Božie je vždy celkom iné. Táto moc je iná v tom, že nám môže pripadať nelogická a protichodná. Ale pre Boha je logická až veľmi. A tak Boh premáha už spomínané zlo tým, že mu poskytuje priestor na rozvoj. Iste mohol by toto zlo jedným slovom zničiť. Ale Boh nekoná povrchne, ale vždy ide do hĺbky. Preto dal priestor na rozvoj zlu, aby ho mohol zničiť v základoch a zárodkoch. My by sme zlo zničili hneď, ale Boh si počká. Božia všemohúcnosť koná neprestajne v protiklade s našim myslením.
Martin Luther krásne túto Božiu všemohúcnosť opísal: Božia všemohúcnosť oživuje, keď privádza na kríž. Uzdravuje, keď svojich zraňuje. Rozbije ťa na tisíc kúskov, keď ťa chce použiť. Keď Boh koná v rozpore s našimi modlitbami a želaniami, vtedy ich často vo vlastnom a najhlbšom zmysle vypočúva. Áno je to skutočne tak. Môžeme to vidieť aj na živote veriacich: často ich nechával konať podľa ich vôle, keď to najmenej chceli. Dával im víťaziť, keď boli porazení. Dával im mocnieť, keď boli slabí. Požehnával ich, keď ich viedol do útrap, starostí a temnoty. Túto Božiu logiku, bratia a sestry, nemusíme pochopiť, ale musíme ju prijať. Lebo pre Boha sú slabosť, prenasledovanie, útrapy a strach prostriedkami, ktorými zachraňuje a dodáva odvahu. Preto sú pokorení a opovrhovaní Jeho deťmi, ktoré zvlášť miluje, ktorým je osobitne blízko!
Tie slová o tom, že Ježiš je Pánom a že v Jeho rukách je moc, sú adresované Jeho učeníkom a teda aj nám. Problémy patria ku kresťanovi, sú jeho súčasťou. Sú znamením milosti, a preto sa každý veriaci môže radovať, keď trpí pre Krista. Preto môže ďakovať, keď Boh urobí opak toho, za čo prosil. Kto toto dokáže? Aj vy aj ja, ak sa ponížime až k zemi a spoľahneme sa naplno na túto Božiu moc, ktorá láme a rozbíja, ale aj dvíha a pomáha. Pretože Boh robí často to, čo je pred svetom bláznovstvom a neschopnosťou. Toto je moc, ktorá je síce skrytá pred očami sveta, ale raz bude zjavná celému svetu.
K tomuto slovu o svojej božskej moci, pripája Ježiš aj príkaz. Veľký a jedinečný Vyslanec Ježiš Kristus, živý a mocný Boží Syn nás posiela do sveta. Je to definitívne, neohraničené, stále a trvalé vyslanie. Ježišova cirkev nepozná hranice ani ničím ohraničené myslenie. Zvesť cirkvi je pre všetkých ľudí. A tak dáva Pán svojej cirkvi trojitý služobný alebo misijný príkaz:
- Zmeňte všetky národy na učeníkov!
Tento preklad gréckeho textu znamená oveľa viac, ako náš preklad: „čiňte mi učeníkmi“. Pán Ježiš vždy volal k učeníctvu a nasledovaniu všetkých ľudí. Chce, aby každý človek bol tým Jeho skutočným nasledovníkom. Takýto človek sa s plnou vážnosťou priklonil k Pánovi a mieni to celkom vážne s nasledovaním Pána, so snahou o posvätenie, s plnou ochotou dať sa k dispozícii. Takáto zmena z Božieho nepriateľa na Božieho priateľa a nasledovníka je veľký zázrak. No k takejto zmene máme my kresťania, pozývať všetkých ľudí. Lebo Boh otvoril dvere pre celý svet. Dúfajme, že tento svet pred Kristom nezavrie dvere v nevere ako kedysi Izraelský ľud! Volajme ľudí k rozhodnutiu sa pre Krista a zvestujme Jeho umučenie i zmŕtvychvstanie!
- Krstite ich v meno Otca i Syna i Ducha svätého!
Ďalším krokom nasledovania Ježiša Krista je krst. Znamená to prevedenie človeka do vlastníctva Otca i Syna i Ducha. Krst je zároveň aj demonštrácia toho, že Boh sa k nám obrátil a zjavil sa ako trojjediný Boh. Slovo i krst dostávajú silu a moc jedine z toho, že ich Vzkriesený zveril svojim učeníkom. Znamenajú život povstávajúci zo smrti, ale aj učia tomuto novému životu. Ježišov krst je totiž rozsudkom smrti, hriechu a je spečatením pre večný život. Vzkriesený je obsahom tejto sviatosti, lebo v nej človek umiera hriechu a povstáva Kristovi. Nestačí teda len povedať: Verím. Je nutné to aj dosvedčiť krstom, ktorým je človek zviazaný s Bohom, či sa mu to páči alebo nie. Preto je aj ten náš krst pre nás dôležitým medzníkom. Ako sme sa postavili k tej skutočnosti, že sa Boh sklonil v krste aj k nám a prijal nás za svoje deti?
- Učte ich zachovávať všetko, čo som vám prikázal!
Slovo. Ježiš dáva svojim učeníkom svoje všemohúce slovo. Usmerňuje ich a vedie. Slovo, ktoré počúvame nie je iba slovom zvestovateľa. Je to slovo Božie – slovo výzvy, rozjímania, ponaučenia, útechy, napomenutia. Slovo nášho Boha, ktoré otvára pre každého počúvajúceho a úprimne veriaceho bohatstvo nebeskej vlasti.
Tento trojitý príkaz je znovu ukončený slovami o všemohúcnosti Pána Ježiša: ajhľa, ja som s vami po všetky dni, až do konca sveta. Zvláštne a dôležité slová, a to z jediného dôvodu: Ježiš síce prestáva byť navonok viditeľný, ale vnútorne zostáva neviditeľný v každom čase – po všetky dni – a na každom mieste – budem s vami. Pán je aj naďalej prítomný vo svojej cirkvi. To je výzbroj pre všetkých veriacich. Je to legitimácia, ktorá nás splnomocňuje a dáva nám schopnosť slúžiť. Vyzdvihuje nás z tohto sveta do nebeského kráľovstva. S takýmto zasľúbením sa nemusíme ničoho a nikoho báť. Náš Boh je stále s nami.
Bratia a sestry, prajem nám všetkým, aby sme si boli istí touto Kristovou prítomnosťou medzi nami a Jeho všemohúcou mocou. Nech nám Boh dá aj na dnešný deň hojnosť Božieho požehnania a prítomnosť Ducha svätého. Amen.
Pomodlime sa: Pane Ježiši Kriste, ktorý si pre nás prišiel na svet, trpel a zomrel za naše hriechy, vstal z mŕtvych pre naše ospravedlnenie a potom vstúpil na nebesá do slávy Otca. Ďakujeme Ti za všetko a prosíme Ťa, daj, aby sme dary Tvojej lásky a milosti vďačne prijali. Si na pravici Božej rovný s Otcom a prihováraš sa za nás. My Ťa môžeme nazývať svojim Pánom, môžeme sa k Tebe utiekať a prosiť Ťa o pomoc a ochranu. Ty sa k nám priznávaš, hoci my sme Ťa neraz zapreli. Ty sa k nám prihováraš svojim svätým slovom, hoci sme ho neraz nechceli ani počuť. Prosíme, odpusť nám naše nedostatky a previnenia. Veď nás ku skutočnému pokániu, aby sme aj skutkami vedeli naplniť Tvoje slovo. Posilni nás mocou Svätého Ducha a urob nás schopnými budovať Tvoju cirkev na tejto zemi. Prosíme, buď s nami po všetky dni nášho života a raz nás zo svojej všemohúcej moci priveď tam, kde prebývaš Ty, mocný Pán všetkého. (Otče náš, ktorý si v nebesiach …)